03-04-2006, 18:24
|
|
Kıdemli Üye
|
|
Üyelik tarihi: 01 Nov 2005
Bulunduğu yer: İstanbul
Mesajlar: 8.936
|
|
Dinlerde ve Toplumlarda Dua
İSLAM ÖNCESİ ARAPLARDA DUA :
LEBBEYK! ALLAHÜMME LEBBEYK!
LEBBEYK! LA ŞERİKE LEK!
İLLA ŞERİKÜN HÜVE LEK!
TEMLİKUHU VE MA MELEK!
Buyruğundayım! Ulu Tanrım buyruğundayım!
Buyruğun başım üstüne! Ortağın yoktur senin!
Yalnızca tek ortağın var!O da senin!
Nesi varsa hepsi senindir Tanrım!
Bugün hac sırasında tekrarlanan bu sözler , İslam öncesi putperestlerin sözleriymiş..
Ünlü Arap soybilimci İbu'l-Kelbi Kitabu'l- Esnam adlı kitabında Hac sırasında , arafat ve Muzdelife'de , ataları olan Nizamoğullar'nın böyle seslendiklerini yazıyor.
İslam öncesi Arap şairlerinden Adiyy İbn Zeyd'l İbadi divanındaki bir şiirinin ilk dizesinde şöyle der:
RAHİME'LLAHÜ MEN BEKA LİL HATAYA
KÜLLÜ BAKİN FE ZENBUHU MAĞFURUN
Tanrı , günahları için ağlayana merhamet eder.
Günahları için ağlayanların günahlarını bağışlar.
İslam öncesi şairlerinden Ümeyye İbn Ebi's Salt'ın iki dizesi ise "ALLAHÜMME" ile başlıyor :
Ulu tanrım , sen istersen herkesi bağışlarsın
Sana muhtacı olmayan noksansız kul var mı?
Prof.Dr.Neşet Çağatay'ın "İslam Öncesi Arap Tarihi vr Cahiliye Çağı" kitabından daha ayrıntılı bilgi sağlanabilir.
|
03-04-2006, 18:47
|
|
Kıdemli Üye
|
|
Üyelik tarihi: 01 Nov 2005
Bulunduğu yer: İstanbul
Mesajlar: 8.936
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
Bugün Hac'da tekrarlanan dua ise ;
"Lebbeyk! Allahümme lebbeyk!
Lebbeyke lâ şerike leke lebbeyk!
İnne'l-hamde ve'n-ni'mete!
leke ve'lmülke lâ şerike leke"
Buyruğundayım! Allahım buyruğundayım! *
Buyruğun başım üstüne! Senin ortağın yoktur.
Hamd ve nimet sana mahsustur.
Mülk senindir. senin ortağın *yoktur" şeklinde az bir değişikliğe uğramış..
BAKARA/186. Şayet kullarım Beni senden sorarlarsa gerçekten Ben çok yakınım. Bana dua edince duacının duasını kabul ederim; O halde onlar da Benim davetime koşsunlar ve Bana layıkiyle iman etsinler ki, doğru yola gidebilsinler.
Arapça bir kelime olan dua , davet/da’vâ gibi kelimelerin mastarı olup , sözlüklerde çağırmak , seslenmek , istemek , yardım talep etmek ; öncelik tanımak , söz vermek , özel birisini yemeğe davet etmek , isim vermek , yalvarmak ; küçükten büyüğe , aşağıdan yukarıya vâki olan talep ve niyaz ; sığınmak , ilgi kurmak ; dilekte bulunmak , *nida gibi manalara gelir. Terim olarak ise : Kulun Allah’a sığınma ve yakarışını , Allah’ın yüceliği karşısında kulun güçsüzlüğünü itiraf etmesini , sevgi ve tazim (yüce bilme) duyguları içerisinde lütfunu , yardımını ve affını dilemesini ifade eder. Yine dua , bir kulun Allah’ın yüceliği ve azameti karşısında kendi zayıflığını kavramak yoluyla Allah’ın büyüklüğünü dile getirmesi , O’na yalvarması , O’na hamd etmesi , şükretmesi , O’nu övmesi demektir. Dua, insanla Allah arasında bir ilişki ve iletişimdir. Kulun Allah’a yalvarıp O’nun yardımını istemesi , ya bir hayrın , iyiliğin ve nimetin kendisine verilmesi için ; ya da bir bela ve kötülüğün üstünden veya bulunduğu ortamdan kaldırılıp yok olması için Allah’a karşı bir ibadet , sevgi ve saygının ifadesidir. Genel ve geniş anlamda ise hiçbir törene bağlı bulunmayan , şekil şartlarından bütünüyle sıyrılmış , zaman ve mekan bakımından süreklilik gösteren kulun yaratıcısıyla sürekli bir biçimde iletişimde bulunduğu bir ibadet olarak da tanımlanabilir. Ayrıca Allah’a sunulacak talepleri sözlü veya yazılı olarak dile getiren metinlere de dua denilir. Salât, namaz manasına geldiği gibi, dua manasına da gelir.
|
03-04-2006, 20:54
|
|
Kıdemli Üye
|
|
Üyelik tarihi: 01 Nov 2005
Bulunduğu yer: İstanbul
Mesajlar: 8.936
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
İLKEL TOPLUMLARDA DUA :
En eski dinlerden biri olan Türklerin eski dini Şamanizmde ağaçlara , taşlara , su kaynaklarının etrafına bez bağlamak önemli bir ritüeldir. Gökteki Tanrılara beyaz , yer-su ruhlarına kırmızı , yer altı Tanrılarına ve ruhlarına ise siyah bez parçaları kullanılıyordu. Bu yolla , Tanrılara dilek ve isteklerini ilettiklerine inanıyorlardı.
Moğolistan'ın dört bir yanında yol kenarlarında bulunan taş yığınları kutsal sayılır. Bu taş yığınlarına Ovo denir. Bu yığına taş , votka şişesi , para ve kumaş gibi şeyler bırakmanın şans getireceğine inanılır. Ovonun etrafında dönüp dua etmek aynı zamanda güvenli bir yolculuğun da garantisidir.
Turan Dursun'un "Dua" kitabında , Şaman dualarından örnekler verilir ;
Yalnızca seni yüceltir , seni kutsarız
Sana koşarız yalnızca
Sen babalar babasısın
Sensin ey Tanrı
Sen ey Tsuigoa!
Eski Mısırlılardan Güneş Tanrıya duadan bir örnek :
Sıkıntıda dua edeni işiten
Yardım dileyen insana merhamet eden
Korkanları azgınlardan kurtaran
Ve kurtaran güçsüzleri güçlülerden
Ey bilge Tanrısı...
|
03-04-2006, 21:45
|
|
Kıdemli Üye
|
|
Üyelik tarihi: 01 Nov 2005
Bulunduğu yer: İstanbul
Mesajlar: 8.936
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
ALEVİLERDE DUA :
Anadolu Alevileri ve Bektaşileri , Güneşin doğumu sırasında , Ayı gördüklerinde vb. dua etmektedirler. Sözgelimi ; Anadolu’nun bazı yörelerinde Ay ilk görüldüğünde eller göğe doğru açılarak şöyle dua edilmektedir :
*
“ Ay’ı gördüm elhamdülillah ,
Ay , Mübarektir , sevdiğim Allah.”
Anadolu Alevi / Bektaşilerinin gülbenkleri ( dua ) de kam (Şaman) duaları gibidir. Aralarındaki benzerliğin görülmesi açısından bir kam duası ile bir gülbenki verelim :
“Sizden *medet diliyorum. Kara bıyıklı ata evliya !
Hu … ey ! *Bektav Ata , Bekata Behiç Ata yardım et !
Çakmak Ata evliya, Koçkar Ata evliya
sizden medet diliyorum. Hu…ey ! Evliya Ata Evliya…
Sizden medet diliyorum. Tekdurmuş Ata evliya.
Karahan Baba yardım et ! Hu..ey !"
İşte bir Alevi dedesinin taliplerine verdiği dua:
“ Allah.. Allah.. Hizmetleriniz kabul ola , muratlarınız hasıl ola , Muhammed Ali ehlibeyt katarından , didarından ayırmaya… Adlarını zikrettiğimiz 12 İmamların himmeti üzerinizde ola. Diliniz dert görmeye. Dil bizden, nefes Hz. Hünkar’dan ola… Gerçeğe hu…”
Matem Orucu'na niyet :
Bismişah Allah Allah
Er Hak Muhammed Ali aşkına
Imam Hüseyin efendimizin susuzluk orucu niyetine
Kerbela'da şehit olanların ruhlarına
Fatima anamızın şefaatine
On iki Imamlar aşkına oruç tutmaya niyet eyledim
Ulu dergah kabul eylesin.
|
04-04-2006, 00:53
|
|
Onur Üyesi
Dinlerden Özgürlük Grubu Üyesi
|
|
Üyelik tarihi: 01 Aug 2005
Bulunduğu yer: Isvicre
Mesajlar: 6.665
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
İslam öncesi puperest arapların duaları ile İslamiyetteki duanın aynı olmasının nedeni açık. Eski Arap dininden, putperest anlayıştan alınmıştır Hac olayı. Hacer-ül Esvet taşı da, şeytan taşlama da, zemzem de, abdest de, kurban da. Bir kısım ritüel ise Yahudi dininden ve Hıristiyanlıktan gelme. Eski İran dinlerinden gelenler de var. İslamiyet bunların birleşiminden oluşan bir yeni din.
Alevilik ise İslamiyet ile eski Türk dininin karışımıdır. Bir başka sentezdir. Laf aramızda Şamanizm İslamiyetten eskidir ama İslamiyet'i aslında daha modern yapmış olduğunu da Alevilik örneğinden görüyoruz. (garip bişey)
Konu dua madem. Dinler tarihinin en önemli dualarından biri yağmur dualarıdır. Bu konuya girmeni tavsiye ederim Panteidar. Çok derin bir konudur. Ay tapınması, su tapınması ile ilişkili. Şu "ay"da neler var neler.
|
04-04-2006, 00:58
|
Üye
|
|
Üyelik tarihi: 15 Mar 2006
Mesajlar: 316
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
Aztekler’den Dua Örnekleri
Ölmek İçin Güzel Bir Gün(Ayinde Okunan Dua)
Onaltı gündür at sırtında general
atlar susamış ve yorgun
hain şefin!! izini sürmekte
onun gelişini takdir etti!
askerler tepelerin gerisinde saklanmıştı
kampın etrafı sarılmıştı
bir atlı surdu atini reise doğru
onlar koyu almak ve yağma etmek icin gelmişlerdi
"kollarınızı aşağı indirin"
"mızraklarınızı aşağı indirin"
Reisin gözlerinde hüzün vardı
Fakat gözlerinde korku görünmüyordu
"Ölmek için güzel bir gün"
Gözlerinizi kurulayın çocuklarım ağlamayın
"Ölmek için güzel bir gün"
O konuşmuştu beyaz adam gelmeden çok önce,
Onların silahları ve wiskisi hakkında
Halkını uyarmıştı
Onlar tarihlerini yazmadan önce
General inanmadı onun sözlerine
ne de yüzüne.
Fakat O biliyordu daha çok insan öleceğini
sonrada bu kara lekenin yaşanacağını
Bu kanun nasıl yıkılır
Ne yanlış yaptım ben?
ki beni gömmek öldürmek istiyorsun
bu kan izleri üzerinde
Biz topraklarımız, toraklarımız bizim için endişeli
Ve bu yol daima olmalı
Asla daha fazlasını sorma asla
Ve şimdi şöyle bana son sözünü
Silahlarımı aşağıya indirdim
Başımı eğdim
Simdi istersen beni atabilirsin bu yerden
Gidecek bir yeri olmadan
Ve insanlarına dönüp yaşlı gözlerini kurulamalarını söyledi
bizler huzurlu ve rahatız
ve sesi gökyüzünde yankılandı
Kutsal Ruh'a Dua
" Ulu Tanrı , rüzgarın içinde duyduğum ses kimin sesi,bütün dünyaya hayat veren kimin nefesi -duy beni-. Senden önce geldim . Senin çocuklarından biriyim.ben küçük ve güçsüzüm , senin gücüne ve bilgeline ihtiyacım var. Güzellikler içinde yürüyelim ve gözlerim hep farkına varabilsin kırmızı ve mor gün batımının. Ellerim saygı göstersin senin yaptığı ve yarattıklarına,kullaklarım açıkca duyabildin sesini. beni öyle bilge yap ki ben benim insanlarıma öğrettiklerini anlayabileyim ve kayalara ve yapraklarına arasına gizlediğin derslerini anlayabileyim. En büyük düşmanım olan kendimle savaşıp kendi içimdeki gücü bulabileyim ve hazır olayım sana gelirken;Temiz ellere ve saf gözlere , öyle ki yasam batan bir günbatımı gibi solmaya başladığında ruhum sana saf ve lekesiz gelebilsin."
|
04-04-2006, 01:09
|
|
Kıdemli Üye
|
|
Üyelik tarihi: 01 Nov 2005
Bulunduğu yer: İstanbul
Mesajlar: 8.936
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
Şamanizmi böyle kısa geçmek olmaz.Biraz daha derinleştirelim..
Şamanizme göre dağlar , göller, ırmaklar (Yer-Su) hep canlı nesnelerdir. Ötüken ormanlarının Göktürkler ve Uygurlar devrinde bütün Türklerce mukaddes sayıldığını biliyoruz. V. Gordlevski de Karakoyunlu Alevi Türkmen-ler’de orman kültünü tespit etmiştir... Orman kültünden mâda bazı ağaçlar , *bilhassa kayın ağacı ve ardıç Şamanistlerce kutsaldır. Abdülkadir İnan’ın tespitlerine göre kayın ağacı koruyucu ve merhametli Ana Tanrı Umay ile beraber Ülgen tarafından yere indirilmiştir. Kaç Şamanı da kayın ağacına kurban sunarak şöyle hitap edermiş :
Altın yapraklı mübarek kayın , sekiz gölgeli mukaddes kayın , dokuz köklü ,
altın yapraklı bay kayın! Ey mübarek kayın ağacı ,
sana kara yanaklı ak kuzu kurban ediyorum.
Anadolu’da ziyaret edilen , kurbanlar adanan , dilekler sunulan , renkli iplikler bağlanan yüksek tepelerdeki ulu ardıçlar , ziyaretler de bundan farklı değildir... Altay Şamanları da tapınma sıralarında Gök Tanrı Ülgen’e şöyle yakarırlar :
Otuz dişli ateş anam , karanlık gecelerde bizi kötü ruhlardan koruyorsun.
Ulusun koruyucusu , sürülerimizin bekçisisin.
Ülger yıldızı arkadaşın bir Tanrıdan fermanlısın.
Üç köşeli taş ocak , alevli yanan al ateşim!
Ey Abakan dağının payı , ey ay ve güneşin parçası olan ateş!
Bereket ver , kısmetimiz bol olsun!.’
Dağ için söylenen bir Şaman duası ise şöyle :
Ey pulat dağ!.. Güneş senin her yanını çeviremez
Ay ; ey altın dağ!.. Senin her yanını kuşatamaz
Abakan uruğunun (kavminin) örtüsü (hâmisi)
Kutlu kurban isteyen yüce Dağım!..
Büyüklerimiz , atalarımız yere baş koyup sana tapmışlardır.
Bir küçük alkışını (keremini) vermez misin?
Bitmeyen , tükenmeyen kısmetimizi yaratıver.
Ülüşümüz , elle tutulsun ;
Ey kutlu beşiği yaratan!..
Sürü davarlarına bolluk ver
Arıg yurduma geçim ver.
Ey kutlu ulu Dağ , yüce KaraKaya!..
Yağmur dualarına da sonra değiniriz..
|
04-04-2006, 01:43
|
Üye
|
|
Üyelik tarihi: 15 Mar 2006
Mesajlar: 316
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
YEZİDİLERDE (dua)
Yezidilerin güneş doğarken ve batarken ona doğru yönelerek dua okuma adetleri, güneşe ve aya taptıklarına dair yanlış bir telakkiye sebep olmuştur.
Gerçekte bu duanın nedeni Yezidilerce Tanrı (Melek Tavus)'nın, "Ay ve karanlığın", ve "Güneş ve aydınlığın" efendisi olarak kabul edilmesidir.
Yezidi duaları dört tanedir.Bunlar ;
1. Sabah duası,
2. Evger duası: Bu da sabahları okunur,
3. Güneş batisi duası: Buna güneş duası da denir.
4. Aksam duası: Buna şahadet duası da denir. Yatağa yatınca okunur. Bu dua Melek Tavus'a yapılıp yedi meleğe hitap edilir.
yezidilerde (zem zem) suyu ile vaftis edilmede vardır konu sadece dualar olduğundan kısa keserek yazmak istedim ilğinç bir ayrıntı (zem zem) suyu ile vaftis!
|
04-04-2006, 13:37
|
|
Kıdemli Üye
|
|
Üyelik tarihi: 01 Nov 2005
Bulunduğu yer: İstanbul
Mesajlar: 8.936
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
YAĞMUR DUASI :
‘Uluslararası Türk Folklor Kongresi Bildirileri’ adlı kitabın 4.Cildi, 305. sayfasından alıntılar:
‘’Orta Asya’da kuraklık baş gösterir.Topraklar kuraklıktan çatlar ,sular kurur.
İnsanlar ve hayvanlar açlıktan kırılırlar.Buna bir çare bulmak için din öncüleri toplanırlar.
Gök Tanrı’ya karşı hem yalvarışlarını , hem tepkilerini göstermek amacıyla duaya başlarlar.
Çin halkı , yağmur yağmadığı zaman , ilahlarının heykelini pislik yığınına gömmek suretiyle ona hakaret ederlermiş.
Ortadoğu’da yerleşik İsrail Oğulları da kıtlık yıllarında yağmur duasına çıkarlarmış. …
Duaya rağmen yağmur yağmazsa ;
"Biz de onu incitiriz.Onun evliyalarını ,sevgili kullarını öldürürüz , böylece de Tanrıyı gücendirmiş oluruz" diye düşünür ona göre davranırlarmış.
Bu davranışın bir benzerinin Kütahya yöresinde de yapıldığına tanık olunmuştur.Yağmur duasına rağmen yağmur yağmazsa , orada kötü tanınmış biri , dua yerine Tanrıya karşı sitem eder gibi konuşurmuş…’
Yağmur duası ; Eski Mısır , Eski Yunan , Eski Roma , Amerika Yerlileri , kabile dinleri , çok Tanrılı inançlarda , Budizm , Hinduizm , Şamanizm ve Zerdüştlükde de görülmüştür.’’
Profesör Abdulkadir İnan’ ın ‘’ Makaleler ve İncelemeler 1 ‘’ adlı yapıtında da Gaziantep ilinde ‘Çömçe Gelin , Kepçe Kadın , Çullu Kadın ‘ gibi muhtelif isimli törenlerle yağmur duasına çıktıkları , aynı törenin Anadolu , Suriye ,Irak ve Azerbaycan’da da yapıldığı belirtilmektedir.(sayfa 480-481)
Dr. Yaşar Kalafat’a ait olan ‘İslamiyet ve Türk Halkı İnançları’ adlı yapıtta Anadolu’da yapılan Yağmur Dualarını belirlemiş , şu notları yazmıştır ;
‘’ * Haymana’ da yapılan yağmur duası için at kafasına bazı dualar ve ayetler yazarak bir akar suya atılır.
* Ankara Kalecik’te yağmur duaları cami ve türbelerin etrafında tavaf edilerek yapılır.
* Nallıhan’da da bu uygulama 3 veya 7 defa dolaşarak yapılır.
* Bolu’da 70 bin taş okunarak suya atılır.
* Çankırı’ da yüksek tepelere muska gömülür.
* Denizli’ de yağmur duasına çıkmadan önce 40 boğumlu iki asma dalı alınır , her bir düğüme bir adet olmak üzere 41 yasin okunur .Dereye sarkıtılarak bir yere bağlanır veya gömülür.Eğer bağlanmazsa yağmurun sele dönüşeceğine inanılır.
* Çorum’da yağmur duasına çıkılmadan önce erkek at kafasına ayet yazılır , eşekten kurban kesilir , kurtlara-kuşlara yem olarak araziye bırakılır.Ayrıca küçük bir taşa ‘’Şüra suresi’’nin 25. ayeti okunup , çuvala konulur ve akar suya atılır.
* Kastamonu’ da 70 bin taş okunur , su değirmeninin çarkında akan suya bırakılır.Yağmur sele dönüşmesin diye de ocakta bulunan sacayağı ters çevrilir.’’ (sayfa 39-41)
|
04-04-2006, 14:20
|
Üye
|
|
Üyelik tarihi: 14 Mar 2006
Mesajlar: 73
|
|
Re: Dinlerde ve Toplumlarda Dua
SAYIN PANTEİDAR,
MEVLANA'NIN KEMİKLERİNİ SIZLATTIĞINIZ YETER ARTIK BU SİTEDE.
İSLAM ÖNCESİ DÖNEMDE, PUTPERESTLERİN, KABEDE TELBİYE GETİRMELERİ, HZ.İBRAHİM VE İSMAİL DÖNEMİNDEN KALMA BİR UYGULAMADIR.AYRICA DİĞER DİNLERDEKİ, DUALARIN, PEK ÇOK ORTAK NOKTASI OLMASI VE TEK OLAN ALLAH'A OLAN YAKARIŞLAR, ALEMLERİN RABBİNİN HER MİLLETE UYARICILAR GÖNDERDİĞİNİN AÇIK BİR KANITIDIR.
ALLAHSIZLIĞIN LÜZUMU YOK DİYORUM.
VESSELAM.
|
Başlık Düzenleme Araçları |
|
Stil |
Normal
|
Yetkileriniz
|
Yeni Mesaj yazma yetkiniz Aktif değil dir.
Mesajlara cevap verme yetkiniz aktif değil dir.
Eklenti ekleme yetkiniz aktif değil dir.
Kendi Mesajınızı değiştirme yetkiniz Aktif değildir dir.
HTML-KodlarıKapalı
|
|
|
Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 15:54 .
|